Olulisemad tervisenäitajad treenival naisel

Autor: laboriarst dr Anneli Raave-Sepp (pildil)

synlab_Eesti-2134Seda, et naise ilu tagamiseks on oluline kehaline aktiivsus, on teada meile kõigile. Teadmised terviseriskidest võimaldavad ennetada vigastusi ja parandada organismi vastupanuvõimet koormusele. Teadmiste kõrval on oluline regulaarselt oma tervist kontrollida. Spordi- ja laboriarstid on ühtsesse paketti kokku pannud tervisesportlastele soovitavad vereanalüüsid. Paketti koondatud 13 olulisema vereanalüüsi alusel saab ülevaate organismi üldisest tervislikust seisundist ja võimalike varjatud terviseprobleemide, põletike jms esinemisest. Lisaks saab infot oma keha energia-, mineraalainete ja D-vitamiini varude ning lihaste seisukorra kohta – kas lihased saavad treeningujärgselt piisavalt puhata, ega ei esine ülekoormust või lihaskahjustust.

Tervisesportlase paketi verepõhisesse kontrolli kuuluv hemogramm on kompleksuuring, kus antakse hinnang hemoglobiini sisaldusele ja vererakkudele. Hemoglobiini ülesandeks on varustada organismi hapnikuga. Piisav hapnikuga varustatus parandab lihaste jõudlust ja sooritusvõimet, vähendab piimhappe kuhjumist lihastesse. Punavere näitajate alusel saab hinnata ka vedeliku tasakaalu organismis. Valgevererakud näitavad immuunsüsteemi seisundit, põletiku olemasolu, kalduvust allergiale.

Raud on oluline element hemoglobiini sünteesiks, aga ka rakkude kasvu ja arengu reguleerija, vajalik südame, lihas- ja närvikoe talitluseks. Laialt on teada, et raua vähesuse tulemusena tekib kehvveresus ehk aneemia. Aga rauapuudusel esinevad ka muud tunnused – vähenenud vastupidavus ja lihasjõudlus ning aeroobne sooritusvõime, nõrgenenud immuunsüsteem ja sage haigestumine, vähenenud töövõime ja stressitaluvus, esineb pidev väsimus ja külmatunne. Rauale hinnanagu andmisel on otstarbekas määrata organismi rauavaru ehk ferritiini analüüsi.

Kaltsium ja magneesium vastutavad vastandlike lihasfunktsioonide eest: kaltsium tagab lihaste kontraktsiooni ja magneesium lõõgastumise. Väga oluline on, et tagatud oleks kaltsiumi ja magneesiumi õige vahekord. Mineraalainete defitsiidi korral esinevad lihaste, liigeste ja luude valulikkus, jalalihaste jõu nõrgenemine, lihaskrambid.

D vitamiin on rasvlahustuv hormoon, mida saame toiduga või sünteesib seda meie nahk päikese kiirguse toimel. D vitamiini vähesuse puhul on häiritud kaltsiumi ja fosfori imendumine soolest, mistõttu suureneb luuhõrenemise risk. Vitamiin omab organismis ka palju teisi funktsioone: mõjutab närvisüsteemi talitlust, lihastoonust ja -funktsiooni, immuunsüsteemi ja omab vererõhku reguleerivat toimet. D vitamiini vaeguse korral on inimene üleliia väsinud ja sageli haige.

Rohkem infot analüüside kohta, mida on mõistlik harrastussportlasel jälgida, saab Trenni ja tervise festivalidel synlab Eesti infolauast ja laboriarsti loengust „Olulisemad tervisenäitajad treenival naisel“ või minu.synlab.ee lehelt Tervisesportlase paketist.

Leave a comment

Your email address will not be published.


*